Skåneresan...

Då var det då dags för min allra första resa å självklart skulle den gå till farmor och farfar i skåne. Det blev en del packning men mest plats tar nog min vagn och min bilbarnstol. Här väntar vi på att få stiga på det första tåget som skall ta oss till Stockholm och jag är vaken och nöjd. Väl på tåget fick jag sitta och leka i pappas famn en stund och ligga på bordet framför mamma och pappa och mysa lite innan det skulle bli dags för mig att sova...
Men redan efter en kvart var jag inte så nöjd längre, jag ville absolut inte sova och gallskrek så att hela vagnen hörde mig och mamma och pappa började gruva sig och tänkte, ska det vara så här i tolv timmar?! Efter mycket snuttande, vaggande och en del gnäll somnade jag ändå till slut och då sov jag hela vägen till Stockholm där det var dags för tågbyte.


Väl avstigen och påpälsad igen började mamma och pappa kolla upp vilket spår tåget till Malmö stod på, självklart längst bort ifrån där vi steg av så det var bara att börja bära och rulla. Detta tåg visade sig vara av äldre klass och därmed väldigt mycket mera mullrande och skumpande och det älskade jag, sov växlande i mammas och pappas famn hela vägen ner till Malmö. Vaknade bara till små stunder när jag var hungrig och tog flaskan hur snällt som helst. Tågresan närmade sig sitt slut och det var en trött mamma och pappa, som däremot inte fått så mycket sömn, men en pigg tjej som möttes utav faster när de steg av tåget på slutstationen MALMÖ.

Vi hjälptes åt att bära och traskade med snabba steg mot fasters lägenhet som vi skulle få låna och faster hade verkligen längtat efter mig, så fort vi kommit in ville hon såklart hålla och mysa med mig och jag var glad.
Mamma och pappa kände att de behövde någon timmes sömn innan det var dags att ta tag i den första dagens aktiviteter och jag kunde också behöva vila lite igen så vi tog en tupplur tillsammans i faster säng.

DAG 1: Tillsammans med faster och farmor kollade vi in Malmös utbud av barnbutiker och hittade massor av snygga kläder och leksaker till mig. Även mamma hittade lite kläder (det gör hon ju alltid). Vid lunchtid mötte farbror upp på stan och vi gick tillsammans och åt lunch. Jag fick flaska och alla var så imponerad av hur jag växt. Under eftermiddagen gick vi hem till farbrors lägenhet eftersom inte mamma och pappa sett den sedan han flyttat in ordentligt. Där mötte farfar upp oss och vi gick sedan vidare till fasters lägenhet igen för att göra oss klara inför kvällens akvtivitet, se farbror spela innebandy. En match som började dåligt för farbrors lag men som sedan urartade i ett riktigt målkalas, här nedan lite bilder på farbror med nummer 27 på ryggen...
Det var riktigt mycket stoj och hög musik på matchen men jag trivdes bra i mina hörlurar och kul att vi gick på matchen allihopa. Jag, mamma och pappa, farmor och farfar, faster och Henrik, jättekul att träffa dem igen.

Lite mys med pappa i fasters soffa innan vi däckade alla tre i sängen efter ett mycket jobbigt men händelserikt och roligt dygn.


DAG 2: Mamma, pappa och jag tog en härlig sovmorgon och gick därefter en sväng själva på stan. Mamma och pappa hittade flera saker som de ska önska till mig. På eftermiddagen var det dags för mig att få åka och se hur farmor och farfar bor så vi åkte till Svedala. Denna kväll tillbringade jag tillsammans med farmor, farfar och gammelfarfar (och mamma och pappa såklart).
En mycket stolt gammelfarfar kollar in mig...

4 generationer...
Farmor byter blöja på mig och passar på att prata och leka lite med mig...

Gammelfarfar vill såklart hålla mig själv också och det klarar han med bravur!
Farmor försöker få mig att sova eftersom jag börjar bli lite gnällig så här på kvällskvisten, men som ni ser vill jag inte sova...

DAG 3: Dagen då det var dags att träffa hela släkten. Mamma, pappa och jag åkte förbi en sväng på "babyland" eftersom den butiken inte finns i Sundsvall, och jag fick en body och ett par byxor från märket KidsWearRetro. Sedan åkte vi vidare till en butik som heter Vellingeblomman där man före jul bygger upp ett helt otroligt landskap av tomtar m.m. Å så mycket tomtar hade aldrig mamma och pappa sett förut. Här är en bild därifrån...

Vi åkte därefter och hämtade min gammelfarmor (eller vad det nu blir) och begav oss mot Svedala för att äta middag och tillbringa kvällen med släkten på pappas sida.
Gammel"farmor" (min farmors mor) Atti är så stolt...
Jag pratar och pratar med Atti och är hur nöjd som helst i hennes famn, hoppas att hon följer med till Sundsvall efter jul så jag får träffa henne snart igen...
Pappas morbror Björn och Kicki hade åkt ända från Helsingborg bara för att få kika på mig...
Faster matar mig och se så jag ser ut, det här måste vi öva på faster :)
Farbror Filip och jag, han kommer att lära mig många bus han, vänta bara tills jag blir lite äldre, för är det nån som kan bus så är det han......titta bara på lustigkurren som härmar mig när jag leker och testar om han är lika vig som mig, han verkar ju tycka att det är lika roligt som jag i allfall! Bra farbror att du har barnasinnet kvar!

DAG 4: Idag ska vi åka hem igen och det känns lite vemodigt. Vi blev bjudna på frukost hemma hos Henrik så då passade han på att hålla mig lite.
Även nu ville faster prova mata men denna gång med flaska...

Vi tog sedan en underbar promenad ner till Västra hamnen, vädret var helt otroligt, det kändes nästan som vårväder istället för höstrusk. Jag somnade skönt i vagnen denna dag och sov länge eftersom jag fick vara ute hela dagen...
Öresundsbron skymtar i bakgrunden...
...och här också.
Henrik, Malin, mamma, Filip och jag i vagnen. Danmark i bakgrunden.
Så otroligt snygga lägenheter här nere, mamma tycker att det känns som om man är utomlands när man går här nere, alla har nästan balkonger med havsutsikt och det är så snyggt ordnat kring alla bostadshus, skulle vi bo i Malmö skulle jag vilja bo här, fast det skulle vi aldrig ha råd med:)
Här bakom skymtar Turning Torso, mäktig byggnad!


Osså lite busstreck av lustigkurren jag har till farbror igen, Filip lurar i vassen!
Efter en mycket härlig eftermiddag utomhus i det härliga vädret var det snart dags att stiga på tåget igen och tillbringa nästan 12 timmar, kändes jobbigt! Mamma och pappa turades om att hålla mig och att mata mig med flaska under resan men största delen av hemresan sov jag faktiskt riktigt hårt i min bilbarnstol och mamma och pappa var så nöjda och stolta över mig!

04.10 anlände tåget till Sundsvall och vi klev ut i en bitande kyla och det knarrade av snö under skorna när vi gick längs perrongen med väskorna, äntligen kunde man känna norrlandsluften och det var härligt att känna att vi var hemma igen, borta bra men hemma bäst!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, roligt att läsa om er Skåneresa. Snart hoppas jag att det blir till å skriva hur Stockholmsresan gått också.... *pik* /Kattis

Frank och jag sa...

Hej, tack för kommentarerna på Frank O jag. Så du har redan luskat ut ngt på B, jag kanske fick en idé jag också. Visst har vi kvar 50-kronors gränsen?

Ja, det är mysigt att julstöka och det blir mysigare desto äldre barnen blir, nu kan Frank vara med o greja- hur mysigt som helst men allt tar dubbelt så lång tid, men vad gör det? Hoppas att du kommer ner till Sthlm, pratade med Linda igår och de dagarna passar nog för mig. KRAMEN