Dop - Söndag 7 oktober

Efter en mycket jobbig natt var det dags att stiga upp tidigt denna söndag eftersom vi skulle på dop. Min kompis Vilgot skulle döpas i Njurunda kyrka och mamma och pappa såg med spänning fram emot hur det skulle gå att ta med mig in i kyrkan. Ni vet i en kyrka ska man ju vara tyst och det är ju inte riktigt en av mina starka egenskaper än!

Mamma och pappa gjorde sig i ordning och jag började så smått att bli lite trött på att titta på, när det äntligen blev min tur att göra mig fin var jag lagomt gnällig när mamma skulle ta på mig min klänning. Nåja, efter lite skrik och gnäll var vi ändå på väg ut till kyrkan och vi var inte alltför sena (annars är det ju rätt svårt att passa tider när man har små barn har mamma lärt sig!)

Väl där trodde mamma och pappa att jag skulle somna i vagnen och att jag skulle sova under gudstjänsten och dopet men ack så fel de hade. Jag ville inte alls sova och pappa fick till slut plocka upp mig och gå ut från kyrkan med mig, men efter en del gungande var han dock tvungen att gå in igen och försöka vinka till sig mamma så att jag kunde få lite käk. Längst bak i kyrkan försökte mamma att smidigt ge mig lite mat (det är inte alltför lätt att amma i klänning utan att visa hela härligheten i kyrkan, tro mig!) Dessutom är jag inte särskilt tyst när jag äter utan smackar en hel del så mamma fick nog den uppmärksamhet hon så gärna ville ha - INTE!

Efter lite mat var jag ändå rätt nöjd och satt i pappas knä under större delen av dopet.



Vilgot var så söt i sin dopklänning och var hur nöjd som helst där framme i kyrkan! Emmas syster Elin och Peters bror Fredrik var gudmor och gudfar till Vilgot.

Han fick namnet: Bengt Vilgot Wallström




Efter dopet var det mat och fika hemma hos Vilgot och då somnade jag i vagnen och sov en stund ute på deras altan. Mamma hann precis slänga i sig maten när jag vaknade och ville ha mat och då ville jag verkligen ha mat på stubinen, jag skrek så alla gäster bara tittade! Återigen fick mamma alltså jättemycket uppmärksamhet när hon skulle mata mig och krångla upp klänningen igen (kommer inte att ha klänning när jag ska amma mer, åtminstone inte när jag ska vara bland folk jag inte känner!). Efter en mycket trevlig dopfest åkte vi hem och både mamma, pappa och jag somnade i sängen tillsammans, natten hade tagit ut sin rätt på mamma och pappa.

Efter eftermiddagsluren tog vi en promenad och mamma och pappa hyrde film. Eftersom jag sov i vagnen när vi kom hem började mamma och pappa att se filmen direkt. Men som vanligt så vaknade jag rätt snabbt och ville sedan inte sova när det började bli kväll och dags för mig att sova så mamma och pappa började bli stressade över att hinna se klart filmen innan det blev alltför sent. Men efter mycket vaggande och en väldigt lång paus i filmen somnade jag dock till slut i mammas famn och de kunde se klart på filmen...

1 kommentar:

Frank och jag sa...

Har nu läst alla dina uppdateringar o tittat på bilderna. Det svåra med bebisar är att just som man tror att man hittat ngn rutin som fungerar bra så vänder det... tänker på de 4 härliga dagarna, de kommer säkert snart tillbaka igen. Jag vet hur det känns det där. Ni verkar i varje fall ha det mysigt trots en liten skrikig bebi, snart vänder det för gott. KRAM och nu ligger det ett litet paket till Tilde från oss hemma i Stöde. Jag skickade det med brorsan o Jenny som varit här o hälsat på. Jag ska be mamma ta det till EVA. KRAM